Reference

 

Chceme být finančně gramotní

 

     Usnadnit žákům vstup do světa dospělých a světa financí si dal za cíl tříhodinový program v 9. třídě ZŠ Osek v pátek 16.10.2009. Lektorky neziskové organizace EKOGRAM v Rokycanech Bc. Miroslava Štěpánková a Eva Farová zapojily žáky do hry Virtulife, během níž hráči virtuálně prožili život rodiny 

od 30 do 60 let věku člověka a poutavou formou poznávali produkty finančního trhu.

     Žáci přitom neprojevili ani náznak nudy a celé tři vyučovací hodiny vydrželi hrát s plným nasazením, soustředěním a zájmem.

 

Růžena Brožová, ZŠ Osek

 

 

 

 

 

 

Hráli jsme si a budeme hrát znovu

 
V rámci projektu finanční gramotnost do škol jsem využila nabídku Ekogramu, zahrát si vzdělávací hru Virtulife. Studenti ekonomického semináře předmaturitního ročníku si hru s chutí zahráli. Mohli si v praxi vyzkoušet, jak lze používat různé finanční produkty, o kterých se učili. Díky hře si uvědomili, jak širokou škálu bankovních produktů mohou v reálném životě použít pro zabezpečení své rodiny 
v nepředvídatelných životních situacích, ale i na stáří. Udělali si názor na riziko investování i výnosnost různých typů cenných papírů. Většina studentů hodnotila hru kladně. Myslím si, že kromě velmi poučného obsahu hry to bylo i příjemné zpestření výuky. 
Budu ráda, pokud si hru letos zahrají noví studenti mého semináře.

Lucie Kozderková
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4 
 

 

 

Celostátní konference matematiků


Na celostátní konferenci matematiků, která byla tentokrát na téma "matematická a finanční gramotnost", jsme měli možnost hru vyzkoušet a to se setkalo s velmi příznivým ohlasem účastníků. Hru doporučuji využít jak pro studenty, tak i pro pedagogy. Studentům pomáhá seznámit se se základy rodinného rozpočtu, s finančními produkty na trhu a s jejich používáním.
Pedagogům hra umožní jednoduchou a zábavnou formou vyučovat finanční gramotnost na svých školách. Navíc jim pomůže i s jejich správnými finančními rozhodnutími. Například odpovědí na otázku: "Je to moje stavební spoření opravdu tak výhodné?
 
Doporučuji se potkat s lidmi z Ekogramu a využít jejich hru a lektory

RNDr. Hana Lišková

 

 

Jak si hrají učitelé ZŠ

 

Už podle prvních reakcí kolegyň a kolegů bylo zřejmé, že se jim Vámi vytvořená hra moc líbila. Ocenili pestrost situací, které nás mohou v životě potkat, chválili možnost, že jednotlivé události byly u jednotlivých "rodin" odstupňované podle hodu kostkou, zjistili, jak je náročné přiít do banky, když je otevřená... Zkusili si nejen 30 let života, ale také, jak je náročné splatit úvěr, jak je nerozumné půjčit si na dovolenou apod.
Domnívám se, že v upravené formě je vhodné i pro žáky vyšších tříd, rozhodně ale velmi vhodné a praktické pro každého.

Děkuji za spolupráci a srdečně všechny zdraví
 

Anna Valešová
ředitelka ZŠ Hrádek
 

 

 

 

 

 

 

Jak se z nás stali finanční poradci

 

Na stránkách Gymnázia Jiřího Ortena v Kutné Hoře najdete reakci studentů na hru Virtulife

https://www.gymkh.cz/view.php?nazevclanku=jak-se-z-nas-stali-financni-poradci&cisloclanku=2009120010

 

 

 

Virtulife na strakonickém gymnáziu

 

Dne 4. ledna 2010 uspořádala organizace EKOGRAM na našem gymnáziu pro studenty 4. ročníků v hodinách seminářů hru VIRTULIFE s cílem ukázat možnosti hospodaření s penězi v rámci virtuální rodiny po dobu 30 let.

Hra měla spád, moderátor Mgr. Petr Janíček i jeho asistent Štěpán Chylík přehledně zadávali úkoly a svižně řešili dotazy a přání  žáků, "hráči" se po počátečních rozpacích se zápalem zapojili do hry. Získali obecný přehled o finančních produktech a poznali, že je v reálném životě nutno počítat i s riziky a případnými neočekávanými událostmi.

Výsledky jejich hospodaření  lektoři na konci dvouhodinové lekce vyhodnotili a studenti se vyjadřovali k tomu, co udělali špatně a co měli udělat jinak.

Hru vřele doporučuji. Zábavnou formou přispívá  ke zvýšení finanční a ekonomické gramotnosti studentů.

Ing. Dana Křížová
Gymnázium Strakonice

 

 

Ve Vodňanech si hráli

 

Firma EKOGRAM v zastoupení pana Martina Vrška nabídla vedení naší školy v rámci výuky cvičení z ekonomiky a podnikání virtuální hru Virtulife. Tuto nabídku jsme využili pro 4. ročník Střední rybářské školy a jsme rádi, že žáci mohli během 4 hodin výuky  zábavnou formou proniknout do tajů hospodaření s penězi. Pro mnohé to bylo poprvé, kdy si uvědomili, proč je důležité investovat do životního pojištění, stavebního spoření a jiných aktivit, jak správně naložit s penězi ve správný čas. Děkujeme za tuto možnost.

Za Střední rybářskou školu a Vyšší odbornou školu vodního hospodářství a ekologie Vodňan

vyučující ekonomických předmětů  
Ing. Alena Macarová

 

 

SOŠ Libochovice

 

Vážení panové Dlabolo a Christene,

děkuji Vám za provedení finanční Virtulife hry pro žáky ve všech ročnících naší školy. Váš profesionální přístup a názorný výklad spojený s praktickými příklady přispěl k posílení kvality finanční gramotnosti žáků. Vaše vystoupení bylo hodnoceno výborně ze strany žáků i učitelů. Děkujeme a těšíme se na další spolupráci. 

  

Mgr. Pavel Nýdr

ředitel školy
SOŠ Libochovice

náměstí 5. května 10

411 17 Libochovice

 


 

 Virtulife v Gymnáziu, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené

 

V úterý 16. února jsme měli v naší škole projekt „Virtulife“ – finanční gramotnost. Projektu se účastnili žáci deváté třídy a studenti našeho gymnázia. Byli jsme rozděleni do 4 skupin. Naučili jsem se rozeznávat různé finanční produkty např. (úrazové pojištění, pojištění majetku a odpovědnosti, stavební spoření, hypotéku, penzijní připojištění a spořicí účet).

Já jsem se naučil, že není výhodné kapitálové pojištění. Je dobré nejdřív pojistit rodinu a pak dávat peníze na akcie, dluhopisy či použít je na peněžním trhu. Mně se hra moc líbila a vůbec nevadilo, že trvala tak dlouho. Sám se  zajímám o ekonomiku, politiku a chtěl bych být v životě finančním manažerem.


Zapsal Patrik Košák – žák deváté třídy

Gymnázium, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Ječná 27, Praha 2


 

 

 

Gymnázium Rokycany

 
septima:
 
"Na začátku roku 2010 se část naší třídy septimy zúčastnila hry, která měla za úkol zdokonalit finanční gramotnost žáků. Přišli jsme sice o volnou hodinu, toho však určitě nikdo z nás nelituje. Moderovaná hra předčila naše očekávání. Získali jsme nové informace ze světa financí, jež jsou pro člověka v dnešní době tak důležité.
Už tedy víme, že hypotéka na bydlení je dobrá věc, pokud je ji člověk ale schopen splácet a bude účelně využita. Spořit na důchod a dětem na studium sehrávají v našem světě také důležitou roli. A úvěry na dovolené? Hra nás utvrdila v tom, že ty opravdu smysl nemají. Na modelové situaci rodinného rozpočtu jsme se naučili spořit, počítat korunu po korunce a správně se rozhodovat. Byli jsme postaveni i před těžkou životní situaci, a tak jsme si dokázali, že pojištění také není na škodu.
Musíme řísct, že tři hodiny s touto hrou byly určitě smysluplně vynaložené a rádi bychom si hru zopakovali. Zábavnou formou jsme totiž získali informace o financích a jistě bychom se nebránili pokračování. Rozhodně jsme se nenudili a spolupráce pokračuje nadále. Další fakta o penězích nám totiž přicházejí do e-mailových schránek a určitě se mohou hodit. Jak se říká, dobrá rada nad zlato, zvlášť v této hektické době."
 
3.B:
 
"Ekonomická hra se nám velmi líbila. Byla dobře připravená a promyšlená. Lektorky nás zasvětily do záležitostí ekonomiky, o kterých jsme neměli moc tušení. Naučily nás, jak správně hospodařit s penězi, spořit, vydělávat a uzavírat výhodná pojištění. Myslíme si, že hra pro nás byla přínosná."
 
 
Konference Dva dny s didaktikou matematiky
 
Na konferenci Dva dny s didaktikou matematiky jsme představili vzdělávací seminář s hrou Virtulife. Zde je jen několik z mnoha ohlasů: 
 
Hry Virulife jsem se aktivně zúčastnila a musím říci, že mě velice nadchla. Učím na druhém stupni základní školy. Myslím si, že žáci 9.ročníků základní školy jsou už schopni této hře zcela porozumět a v současné době, kdy se hodně mluví o nutnosti finanční gramotnosti, by ji měli poznat všichni deváťáci. Určitě jim dá do života mnohem víc, než jiné způsoby výuky finanční matematiky. Dokonce bych byla proto, aby si ji žáci vyzloušeli v devátém ročníku zahrát alespoň dvakrát. Tím opakováním by si už někteří byli shcopni pohlídat chyby z prvního pokusu a mohli by být úspěšnější.
Iva Dardová, ZŠ Jungmannovy sady Mělník
 
 
Hra byla velmi zajímavá. Jsem toho názoru, že může být žákům, a nejem jim, ale i dalším zúčastněným, velice užitečná a přínosná. Vzhledem k tomu, že je tento program vypracován jako společenská hra, je pro studenty jistě i atraktivní a tím si díky prožitkům z ní mohou vzít do života více, než jen z přednášky či nějakého článku.
Díky za tento nápaditý přínos pro další možnosti vzdělání našich dětí pro praktický život.
Petra Mikulová
 
 
Dnes jsem měla možnost představit vaši hru mým kolegům, kteří se finanční matematikou a problémy s ní spojené zabývají a jezdí na jiná školení, protože toto téma mají zahrnuté v oblasti Rv a Ov, vaše hra je zaujala a určitě nějakým způsobem vaši nabídku využijeme. Já osobně jsem byla velmi mile překvapená - precizně vypracovanou úrovní hry, prezentací..myslím si , že jste se předně trefili do oblasti vzdělávacích her, které chybí. Myslím, že pro nás by tato hra byla- vzhledem k náročnosti na čas vhodná na závěr tématu Finanční matematika - propojit M s Ova Rv projekt? 
J.Maříková 
 
 
VOŠ a SPŠ Strakonice
 
Vzdělávací hru Virtulife, která má pomoci ke zvýšení finanční gramotnosti studentů, hodnotím velmi kladně. Svým obsahem s adekvátními zjednodušeními, atraktivní formou a prostřednictvím kvalitních lektorů dokáže předat mnoho důležitých informací o různých finančních produktech na současném trhu. Navíc se při ní studenti plně zapojují, jsou nuceni přemýšlet a přebírat zodpovědnost za svoje rozhodnutí (i když jen virtuálně:-)).      
A rozhodně se při tom dobře baví. Díky.
Martina Gerčáková

 

 Gymnázium Olgy Havlové Ostrava-Poruba

 

 

Ve čtvrtek 18. 3. se společensko-vědní seminář studentů 3. ročníku odehrál podle netradičního scénáře. Studenti si totiž měli možnost pod vedením zkušené lektorky zahrát simulační hru Vitulife.
V rodinách, které pro potřeby hry vytvořili, prošli třiceti lety virtuálního života, během nichž měli možnost nakládat s rodinnými financemi podle vlastního uvážení tak, aby v pomyslném 60. roku svého života dosáhli předem stanovených cílů – stoprocentního finančního zajištění ve stáří, vlastního bydlení, zajištění finančních prostředků na studium svých dětí apod. Během hry mohli provádět různé operace – brát si hypotéky, uzavírat stavební spoření, penzijní připojištění, životní pojistky, ukládat peníze na spořicí účty nebo je investovat, nakupovat i prodávat akcie, dluhopisy atd. Zároveň se museli vyrovnávat s různými vesměs nepříznivými okolnostmi, které si ve formě karet v průběhu hry vylosovali, a reagovat na jejich ekonomické důsledky – v některých „rodinách“ došlo k plné invaliditě jednoho z rodičů, jinde dokonce k úmrtí.
Cílem hry bylo vzbudit ve studentech zájem o informace z oblasti ekonomiky, dovést je k odpovědnému přístupu k budoucím vlastním financím, popřemýšlet nad riziky investic, půjček a dalších finančních operací, s nimiž se ve svém budoucím životě potkají, snížit pravděpodobnost jejich pádu do úvěrové pasti, a tím vším zvýšit jejich finanční gramotnost.
Studenti ve hře obstáli skvěle, ale hra je jen hra a v životě může být vše mnohem složitější. Doufám, že stejně úspěšní jako ve virtuálním světě financí budou jednou i v tom reálném.
Jana Huvarová

 

Malá fotogalerie

 

 

Gymnázium Praha-Opatov

 

Na stránkách pražského Gymnázia v Kontantinově ulici si můžete přečíst o virtuálním financování

 

https://www.gymnazium-opatov.cz/view.php?cisloclanku=2010040702

 

 

 

Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola Strakonice

 

Jak hráli studenti Vyšší odborné školy a střední průmyslové školy ve Strakonicích se dozvíte na stránkách

 

https://www.prumstra.cz/virtulife.html

 

 

Základní škola Jungmannovy sady Mělník

  

 

Virtulife není žádná věda

Zvládne to celá rodina

Taťka, mamka, babička i děda

I náš pes Amina

Peníze šetříme a utrácíme

Pojišťujeme a spoříme

Nehody se stávají

Nám to ale nevadí

Účetní nám poradí

Pojistka nás zachrání

Penzijní fond máme

A peníze tam dáme

Akcie si kupujeme

Výhodně je prodáme

Peníze se hrnou

Na důchod nám zbudou

Až budeme starý

Už nic nebude drahý

 

Vytvořily žákyně 9. ročníku

 

 

 Na začátku jsme se všichni rozdělili do skupin. Skupiny tvořily rodiny – maminka,tatínek a dítě. Každá rodina dostala své příjmení a finanční obnos. Prvních 15 minut jsme nikdo nevěděl, co přesně máme dělat, museli jsme se všichni (včetně učitelů) zorientovat.

Později, po opětovném vysvětlování, kdy jsme všichni šťastně pochopili náš úkol, práce začala. Rodiče se museli starat o finance své rodiny. Dostali jsme tři úkoly.

Jako první jsme museli za 9 let našetřit 2 500 000 Kč na byt. To šlo celkem lehce. Matematiku ovládáme.

Jako druhý úkol jsme museli svému dítěti věnovat 300 000 Kč na studia. I to se obešlo bez větších problémů. Nezapomínejme ale, že do toho musíme hlídat i výdaje na obživu našich rodin. A tak byl na řadě třetí a poslední úkol. Musím přiznat, že ještě před posledním úkolem jsme neměli moc peněz, akcií a dalších věcí.  Na třetím úkolu jsme všichni poznali, že uživit rodinu není snadné, klobouk dolů před našimi rodiči. Měli jsme si ušetřit 2 500 000 Kč na důchod. Nepovedlo se to nikomu z nás. Nejhůře na tom byla rodina Červenkovic, kterým chyběl víc než milion.

Myslím, že celý tento program je pro nás dospívající velice užitečný. Mohli jsme si ve hře vyzkoušet, jaké to asi bude brát si hypotéku, uzavírat pojištění, chodit do banky a podobně.

Pro deváťáky a studenty na středních školách bych to opravdu doporučila.

 

Milerová Karolína

& IX.B

 

 

 

 

 

 

VOŠS a SPgŠ Prachatice

 

Pane Janíčku,
jak jsem slíbila, provedla jsem průzkum mezi žactvem 3. ročníků.
Reakce jsou velmi pozitivní. Uvádím ve volné citaci jejich výroky:
- seznámení s problematikou, o které měli jen mlhavé povědomí
- praktické pro život
- velmi přitažlivá forma akce
- srozumitelné podání tématu z vaší strany
- ochota, vstřícnost, vlídný přístup.
Jedna připomínka - víc času, alespoň 4 vyučovací hodiny, aby se stihlo
všechno (alespoň pro SŠ).

Ještě jednou Vám a Vašemu kolektivu děkujeme. Co kdybychom z toho udělali
tradici a příští školní rok zopákli pro letošní 2. ročníky?
S pozdravem I. Blažková, zástupkyně ředitele

 

Základní škola Aš

 

Na webových stránkách školy se dozvíte, jak se žákům školy dařilo ve hře Virtulife

https://joomla.kamenka.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=420&Itemid=58 

 

Základní škola Revoluční Kralupy nad Vltavou

Hra a finanční gamotnost?

 

O tom , že  tyto dva pojmy jdou ruku v ruce se přesvědčili žáci 9. tříd 22. června 2010.

V rámci  výuky finanční gramotnosti na naší škole jsme využili nabídku neziskové organizace Ekogram, zahrát si hru Virtulife.

Obě třídy hrály pod vedením lektorek, které je provedly celou hrou naprosto profesionálně.  Jejich rodiny, které si na začátku hry vytvořili, si v průběhu těch tří hodin prožily svůj život od narození dětí až po odchod do penze. Během hry se žáci seznámili s finančními produkty, prožili si standardní i méně neobvyklé životní situace a museli se vypořádat s jejich důsledky v rodinných rozpočtech.

Obě třídy hrály s velkým zaujetím a hra se jim velmi líbila. 

     Děkujeme oběma lektorkám za jejich profesionální přístup a také společnosti Ekogram za to, že nám umožnila vyzkoušet si tuto hru v praxi.

 

                                                                   Mgr. Jana Nováková       

 

 
 
 

Základní škola Povrly

 

 

Dobrý den pane Dlabolo.

Chtěla bych Vám ještě jednou poděkovat za realizaci hry Virtulife s našimi deváťáky. Hra opravdu rozvíjí u žáků finanční gramotnost a myslím, že u mnohých "hráčů" to bylo poprvé, kdy se praktickydozvěděli něco o "finančních chodu" rodiny. Velmi oceňuji profesionální přístup jak Váš, tak Vašeho kolegy při provázení hrou.
Pro děti to bylo jasné a srozumitelné. Dokázal jste je do hry vtáhnout a zaujmout tak, že ani nevnímaly ubíhající čas. Poučné to bylo v mnoha směrech i pro mě. Měli bychom zájem si hru koupit, ale je potřeba (mimo financí) mít vyškoleného pedagoga, a proto byla bych ráda, aby si tuto hru sehráli i všichni moji učitelé


Přeji krásné podzimní dny.
Mgr. Jaroslava Najmonová - ředitelka školy
Základní škola Povrly