Reference
Chceme být finančně gramotní
Usnadnit žákům vstup do světa dospělých a světa financí si dal za cíl tříhodinový program v 9. třídě ZŠ Osek v pátek 16.10.2009. Lektorky neziskové organizace EKOGRAM v Rokycanech Bc. Miroslava Štěpánková a Eva Farová zapojily žáky do hry Virtulife, během níž hráči virtuálně prožili život rodiny
od 30 do 60 let věku člověka a poutavou formou poznávali produkty finančního trhu.
Žáci přitom neprojevili ani náznak nudy a celé tři vyučovací hodiny vydrželi hrát s plným nasazením, soustředěním a zájmem.
Růžena Brožová, ZŠ Osek
Hráli jsme si a budeme hrát znovu
V rámci projektu finanční gramotnost do škol jsem využila nabídku Ekogramu, zahrát si vzdělávací hru Virtulife. Studenti ekonomického semináře předmaturitního ročníku si hru s chutí zahráli. Mohli si v praxi vyzkoušet, jak lze používat různé finanční produkty, o kterých se učili. Díky hře si uvědomili, jak širokou škálu bankovních produktů mohou v reálném životě použít pro zabezpečení své rodiny
v nepředvídatelných životních situacích, ale i na stáří. Udělali si názor na riziko investování i výnosnost různých typů cenných papírů. Většina studentů hodnotila hru kladně. Myslím si, že kromě velmi poučného obsahu hry to bylo i příjemné zpestření výuky.
Budu ráda, pokud si hru letos zahrají noví studenti mého semináře.
Lucie Kozderková
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
Celostátní konference matematiků
Na celostátní konferenci matematiků, která byla tentokrát na téma "matematická a finanční gramotnost", jsme měli možnost hru vyzkoušet a to se setkalo s velmi příznivým ohlasem účastníků. Hru doporučuji využít jak pro studenty, tak i pro pedagogy. Studentům pomáhá seznámit se se základy rodinného rozpočtu, s finančními produkty na trhu a s jejich používáním.
Pedagogům hra umožní jednoduchou a zábavnou formou vyučovat finanční gramotnost na svých školách. Navíc jim pomůže i s jejich správnými finančními rozhodnutími. Například odpovědí na otázku: "Je to moje stavební spoření opravdu tak výhodné?
Doporučuji se potkat s lidmi z Ekogramu a využít jejich hru a lektory
RNDr. Hana Lišková
Jak si hrají učitelé ZŠ
Už podle prvních reakcí kolegyň a kolegů bylo zřejmé, že se jim Vámi vytvořená hra moc líbila. Ocenili pestrost situací, které nás mohou v životě potkat, chválili možnost, že jednotlivé události byly u jednotlivých "rodin" odstupňované podle hodu kostkou, zjistili, jak je náročné přiít do banky, když je otevřená... Zkusili si nejen 30 let života, ale také, jak je náročné splatit úvěr, jak je nerozumné půjčit si na dovolenou apod.
Domnívám se, že v upravené formě je vhodné i pro žáky vyšších tříd, rozhodně ale velmi vhodné a praktické pro každého.
Děkuji za spolupráci a srdečně všechny zdraví
Anna Valešová
ředitelka ZŠ Hrádek
Jak se z nás stali finanční poradci
Na stránkách Gymnázia Jiřího Ortena v Kutné Hoře najdete reakci studentů na hru Virtulife
https://www.gymkh.cz/view.php?nazevclanku=jak-se-z-nas-stali-financni-poradci&cisloclanku=2009120010
Virtulife na strakonickém gymnáziu
Dne 4. ledna 2010 uspořádala organizace EKOGRAM na našem gymnáziu pro studenty 4. ročníků v hodinách seminářů hru VIRTULIFE s cílem ukázat možnosti hospodaření s penězi v rámci virtuální rodiny po dobu 30 let.
Hra měla spád, moderátor Mgr. Petr Janíček i jeho asistent Štěpán Chylík přehledně zadávali úkoly a svižně řešili dotazy a přání žáků, "hráči" se po počátečních rozpacích se zápalem zapojili do hry. Získali obecný přehled o finančních produktech a poznali, že je v reálném životě nutno počítat i s riziky a případnými neočekávanými událostmi.
Výsledky jejich hospodaření lektoři na konci dvouhodinové lekce vyhodnotili a studenti se vyjadřovali k tomu, co udělali špatně a co měli udělat jinak.
Hru vřele doporučuji. Zábavnou formou přispívá ke zvýšení finanční a ekonomické gramotnosti studentů.
Ing. Dana Křížová
Gymnázium Strakonice
Ve Vodňanech si hráli
Firma EKOGRAM v zastoupení pana Martina Vrška nabídla vedení naší školy v rámci výuky cvičení z ekonomiky a podnikání virtuální hru Virtulife. Tuto nabídku jsme využili pro 4. ročník Střední rybářské školy a jsme rádi, že žáci mohli během 4 hodin výuky zábavnou formou proniknout do tajů hospodaření s penězi. Pro mnohé to bylo poprvé, kdy si uvědomili, proč je důležité investovat do životního pojištění, stavebního spoření a jiných aktivit, jak správně naložit s penězi ve správný čas. Děkujeme za tuto možnost.
Za Střední rybářskou školu a Vyšší odbornou školu vodního hospodářství a ekologie Vodňan
vyučující ekonomických předmětů
Ing. Alena Macarová
SOŠ Libochovice
Vážení panové Dlabolo a Christene,
děkuji Vám za provedení finanční Virtulife hry pro žáky ve všech ročnících naší školy. Váš profesionální přístup a názorný výklad spojený s praktickými příklady přispěl k posílení kvality finanční gramotnosti žáků. Vaše vystoupení bylo hodnoceno výborně ze strany žáků i učitelů. Děkujeme a těšíme se na další spolupráci.
Mgr. Pavel Nýdr
ředitel školy
SOŠ Libochovice
náměstí 5. května 10
411 17 Libochovice
Virtulife v Gymnáziu, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené
V úterý 16. února jsme měli v naší škole projekt „Virtulife“ – finanční gramotnost. Projektu se účastnili žáci deváté třídy a studenti našeho gymnázia. Byli jsme rozděleni do 4 skupin. Naučili jsem se rozeznávat různé finanční produkty např. (úrazové pojištění, pojištění majetku a odpovědnosti, stavební spoření, hypotéku, penzijní připojištění a spořicí účet).
Já jsem se naučil, že není výhodné kapitálové pojištění. Je dobré nejdřív pojistit rodinu a pak dávat peníze na akcie, dluhopisy či použít je na peněžním trhu. Mně se hra moc líbila a vůbec nevadilo, že trvala tak dlouho. Sám se zajímám o ekonomiku, politiku a chtěl bych být v životě finančním manažerem.
Zapsal Patrik Košák – žák deváté třídy
Gymnázium, ZŠ a MŠ pro sluchově postižené, Ječná 27, Praha 2
Gymnázium Rokycany
Iva Dardová, ZŠ Jungmannovy sady Mělník
Díky za tento nápaditý přínos pro další možnosti vzdělání našich dětí pro praktický život.
Petra Mikulová
Gymnázium Olgy Havlové Ostrava-Poruba
Gymnázium Praha-Opatov
Na stránkách pražského Gymnázia v Kontantinově ulici si můžete přečíst o virtuálním financování
https://www.gymnazium-opatov.cz/view.php?cisloclanku=2010040702
Vyšší odborná škola a střední průmyslová škola Strakonice
Jak hráli studenti Vyšší odborné školy a střední průmyslové školy ve Strakonicích se dozvíte na stránkách
https://www.prumstra.cz/virtulife.html
Základní škola Jungmannovy sady Mělník
Virtulife není žádná věda
Zvládne to celá rodina
Taťka, mamka, babička i děda
I náš pes Amina
Peníze šetříme a utrácíme
Pojišťujeme a spoříme
Nehody se stávají
Nám to ale nevadí
Účetní nám poradí
Pojistka nás zachrání
Penzijní fond máme
A peníze tam dáme
Akcie si kupujeme
Výhodně je prodáme
Peníze se hrnou
Na důchod nám zbudou
Až budeme starý
Už nic nebude drahý
Vytvořily žákyně 9. ročníku
Na začátku jsme se všichni rozdělili do skupin. Skupiny tvořily rodiny – maminka,tatínek a dítě. Každá rodina dostala své příjmení a finanční obnos. Prvních 15 minut jsme nikdo nevěděl, co přesně máme dělat, museli jsme se všichni (včetně učitelů) zorientovat.
Později, po opětovném vysvětlování, kdy jsme všichni šťastně pochopili náš úkol, práce začala. Rodiče se museli starat o finance své rodiny. Dostali jsme tři úkoly.
Jako první jsme museli za 9 let našetřit 2 500 000 Kč na byt. To šlo celkem lehce. Matematiku ovládáme.
Jako druhý úkol jsme museli svému dítěti věnovat 300 000 Kč na studia. I to se obešlo bez větších problémů. Nezapomínejme ale, že do toho musíme hlídat i výdaje na obživu našich rodin. A tak byl na řadě třetí a poslední úkol. Musím přiznat, že ještě před posledním úkolem jsme neměli moc peněz, akcií a dalších věcí. Na třetím úkolu jsme všichni poznali, že uživit rodinu není snadné, klobouk dolů před našimi rodiči. Měli jsme si ušetřit 2 500 000 Kč na důchod. Nepovedlo se to nikomu z nás. Nejhůře na tom byla rodina Červenkovic, kterým chyběl víc než milion.
Myslím, že celý tento program je pro nás dospívající velice užitečný. Mohli jsme si ve hře vyzkoušet, jaké to asi bude brát si hypotéku, uzavírat pojištění, chodit do banky a podobně.
Pro deváťáky a studenty na středních školách bych to opravdu doporučila.
Milerová Karolína
& IX.B
VOŠS a SPgŠ Prachatice
Pane Janíčku,
jak jsem slíbila, provedla jsem průzkum mezi žactvem 3. ročníků.
Reakce jsou velmi pozitivní. Uvádím ve volné citaci jejich výroky:
- seznámení s problematikou, o které měli jen mlhavé povědomí
- praktické pro život
- velmi přitažlivá forma akce
- srozumitelné podání tématu z vaší strany
- ochota, vstřícnost, vlídný přístup.
Jedna připomínka - víc času, alespoň 4 vyučovací hodiny, aby se stihlo
všechno (alespoň pro SŠ).
Ještě jednou Vám a Vašemu kolektivu děkujeme. Co kdybychom z toho udělali
tradici a příští školní rok zopákli pro letošní 2. ročníky?
S pozdravem I. Blažková, zástupkyně ředitele
Základní škola Aš
Na webových stránkách školy se dozvíte, jak se žákům školy dařilo ve hře Virtulife
https://joomla.kamenka.cz/index.php?option=com_content&task=view&id=420&Itemid=58
Základní škola Revoluční Kralupy nad Vltavou
Hra a finanční gamotnost?
O tom , že tyto dva pojmy jdou ruku v ruce se přesvědčili žáci 9. tříd 22. června 2010.
V rámci výuky finanční gramotnosti na naší škole jsme využili nabídku neziskové organizace Ekogram, zahrát si hru Virtulife.
Obě třídy hrály pod vedením lektorek, které je provedly celou hrou naprosto profesionálně. Jejich rodiny, které si na začátku hry vytvořili, si v průběhu těch tří hodin prožily svůj život od narození dětí až po odchod do penze. Během hry se žáci seznámili s finančními produkty, prožili si standardní i méně neobvyklé životní situace a museli se vypořádat s jejich důsledky v rodinných rozpočtech.
Obě třídy hrály s velkým zaujetím a hra se jim velmi líbila.
Děkujeme oběma lektorkám za jejich profesionální přístup a také společnosti Ekogram za to, že nám umožnila vyzkoušet si tuto hru v praxi.
Mgr. Jana Nováková
Základní škola Povrly
Dobrý den pane Dlabolo.
Chtěla bych Vám ještě jednou poděkovat za realizaci hry Virtulife s našimi deváťáky. Hra opravdu rozvíjí u žáků finanční gramotnost a myslím, že u mnohých "hráčů" to bylo poprvé, kdy se praktickydozvěděli něco o "finančních chodu" rodiny. Velmi oceňuji profesionální přístup jak Váš, tak Vašeho kolegy při provázení hrou.
Pro děti to bylo jasné a srozumitelné. Dokázal jste je do hry vtáhnout a zaujmout tak, že ani nevnímaly ubíhající čas. Poučné to bylo v mnoha směrech i pro mě. Měli bychom zájem si hru koupit, ale je potřeba (mimo financí) mít vyškoleného pedagoga, a proto byla bych ráda, aby si tuto hru sehráli i všichni moji učitelé
Přeji krásné podzimní dny.
Mgr. Jaroslava Najmonová - ředitelka školy
Základní škola Povrly